W podręczniku omówione zostały regulacje zawarte w dwóch aktach prawnych – ustawie z 28.2.2003 r. – Prawo upadłościowe i ustawie z 15.5.2015 r. – Prawo restrukturyzacyjne – normujących problematykę postępowań prowadzonych w przypadku niewypłacalności bądź zagrożenia niewypłacalnością przedsiębiorców i innych podmiotów objętych ich zakresem podmiotowym.
Struktura książki obejmuje dwie części. Pierwsza z nich dotyczy diagnozy i terapii w ujęciu logopedycznym, psychologicznym i medycznym, druga zaś podejmuje problematykę diagnozy i terapii w ujęciu edukacyjnym, pedagogicznym i społecznym. Obie perspektywy łączą się w działaniu pomocowym, jednak ich konteksty teoretyczne wyjaśniające mechanizm trudności czy zaburzeń pozostają odrębne, autonomiczne, co jest przedmiotem dyskursu podjętego w gronie logopedów.
Książka prezentuje: koncepcję diagnostyki jako nauki o rozpoznawaniu warunków, przebiegu i wynikach uczenia się; główne pojęcia dyscypliny; analizę i ocenę narzędzi diagnozy;
Publikacja stanowi wieloaspektowe kompendium wiedzy z zakresu pedagogiki przedszkolnej. Obszar dociekań naukowych i praktycznych związany jest z takimi kategoriami, jak: dziecko, nauczyciel, środowisko uczenia się oraz wzajemne relacje między nimi.
Joanna Gładkowska daje narzędzia wyjaśniania rzeczywistości edukacyjnej także przez rozważanie inspirujących badawczo obszarów dydaktyki specjalnej, wyłanianie i nazywanie jej kanonów, formułowanie prawidłowości dydaktycznych oraz rozpoznawanie swoistości dydaktyki specjalnej. Przyjęte w tej publikacji definicje i systematyka dydaktyki specjalnej stały się pewnego rodzaju wykładnią dla analiz i przeglądu dydaktyk specjalistycznych.
Praca Grażyny Krasowicz-Kupis w sposób kompleksowy i rzetelny naukowo prezentuje aktualny stan wiedzy na temat dysleksji rozwojowej. Główną (i kontrowersyjną!) tezą autorki książki jest to, że dysleksja jest nie tylko zaburzeniem uczenia się, ale przede wszystkim zaburzeniem komunikacji.
W książce omówione zostały kwestie prawne i organizacyjne związane z funkcjonowaniem żłobków (poczynając od harmonogramu żłobkowego dnia po pełnowartościowe jadłospisy posiłków), a także przedstawiono scenariusze różnorodnych zajęć, rozwijających dzieci intelektualnie, sensorycznie, społecznie i emocjonalnie.
Książka jest przeznaczona dla rodziców, nauczycieli i opiekunów małych dzieci. Mogą oni zapoznać się z normami rozwojowymi dotyczącymi dzieci w wieku poniemowlęcym i przedszkolnym, a także poznać metody i formy wspierania rozwoju.
Jednym z problemów, jakie dotknęły zniszczoną II wojną światową, odbudowującą się Polskę, był brak odpowiadających wymogom ówczesnych czasów budynków szkolnych. Rozwiązaniem miała stać się akcja budowy szkół tysiąclecia – największej państwowej akcji związanej z obchodami Tysiąclecia Państwa Polskiego. Trwała ona od pierwszych lat rządów Władysława Gomułki. Zakończono ją dopiero w czasach gierkowskich.
Praktyczny poradnik wychowawczy, który pokazuje, jak tworzyć sprzyjające warunki do rozwoju motywacji wewnętrznej u dzieci i pewności siebie, tak by zachęcać, a nie nakłaniać do aktywności, np. uczenia się czy sprzątania. Problemy z motywacją u dzieci pojawiają się często w momencie rozpoczęcia nauki w szkole, dlatego poradnik będzie szczególnie przydatny dla rodziców dzieci w wieku 7-14 lat.