O niezmierzonej Rosji i wielkim rosyjskim narodzie powiedziano i napisano już bardzo wiele. Zbiór felietonów Ossendowskiego jest wyjątkowy. Obnaża „rosyjską duszę zbiorową” i ujawnia, jak dalece gusła, zabobony i mistyka wpływają na działania i decyzje tej jednej z największych grup etnicznych na świecie. Autor uchwycił Rosję w ciekawym momencie – przed rewolucją bolszewicką, kiedy to sekty i grupy religijne przybrały na sile.
Zbiór felietonów i reportaży publikowanych m.in. na łamach : „Gazety Wyborczej”, „Dekady Literackiej”, czy paryskiej „Kultury” w latach 1994 – 2003. Teksty są niezwykle różnorodne tematycznie, od spraw lekkich po poważne: problemy społeczne, historyczne, obyczajowe kulturowe.
Letnie kolonie, tłum dzieci, a wśród nich Ania i Mania. Dwie obce dziewczynki podobne do siebie jak dwie krople wody. Jak to możliwe? Nikt nie wie. Na początku nic nie zapowiada przyjaźni, ale szybko wychodzi na jaw, że łączy je znacznie więcej niż myślą. No i mają pewien wspólny plan... Jeśli tylko się powiedzie, ich życie nie będzie już odtąd takie samo.
Środek wojny w Zatoce Perskiej. 3 kwietnia 2004 roku do irackiego miasta Karbala przybywają pielgrzymi celebrujący święto Aszura. Niespodziewanie, w mieście pełnym ludzi, dochodzi do zamachów, które poprzedzają atak na strategiczny City Hall – siedzibę lokalnych władz i policji. Na placu boju pozostaje jedynie pozbawiona wsparcia garstka polskich i bułgarskich żołnierzy.
"11 minut" to niepokojący, gorąco oklaskiwany na wielu festiwalach nowy film Jerzego Skolimowskiego, twórcy m.in. "Czterech nocy z Anną", "Ferdydurke" oraz wielokrotnie nagradzanego filmu "Essential Kiling". Metaforyczna opowieść o mieszkańcach wielkiego miasta, którzy skrywają różne sekrety.
Twórczy manifest swobody artystycznej francuskiej Nowej Fali, w którym klasyczna historia kryminalna stanowi pretekst do zastosowania prekursorskiej narracji, wyznaczającej przed półwieczem oryginalny styl światowego kina. W swoim awangardowym debiucie Jean-Luc Godard, stosując eksperymentalny model realizacji filmu, lokuje widza pośrodku akcji, a w fabule, z kunsztem charyzmatycznego moralisty, podnosi uniwersalną wartość wolności.
Po śmierci męża życie Rebecki Brandt straciło sens do tego stopnia, że postanawia się z nim rozstać. Jednak niespodziewana wizyta starego przyjaciela w towarzystwie dwojga przypadkowo spotkanych autostopowiczów, Ingi i Mariusa, zmusza Rebeccę do odłożenia starannie zaplanowanego samobójstwa. Młodzi ludzie zdobywają jej sympatię. Rebeca wypożycza im ukochaną łódź męża, by mogli swobodnie pożeglować po Morzu Śródziemnym.
Julia Plummer wiedzie spokojnie życie na przedmieściach Londynu. Mieszka ze swoim o 10 lat starszym mężem, uznanym chirurgiem oraz adoptowanym synem Connorem, z wychowaniem którego nie mogła sobie poradzić jego biologiczna matka, młodsza siostra Julii, Kate.